De gezondheidsvoordelen van kajakken

Kajakken is een leuke en ontspannende sport. Daarnaast is het ook erg goed voor je lichaam. In deze blog lees je enkele gezondheidsvoordelen die regelmatig kajakken oplevert.

Gewichtsverlies

Om de kajak met ongeveer 5 km/u te verplaatsen is een inspanning nodig waarmee je ongeveer 400 calorieën per uur verbrandt. In 4 uur zijn dit dus 1600 calorieën! Wanneer je je voedselinname niet veranderd, is de kans dan ook groot dat je afvalt van kajakken.

IJzersterke benen

De druk die je door je benen uitoefent helpt bij het draaien en balanceren van de kajak. Het aanhalen van de spieren in de benen werkt hiervoor als een goede oefening. Het voortdurend drukken verhoogt op termijn de kracht van je beenspieren. Legday in de sportschool kun je dus gerust een keer overslaan als je geregeld in de kajak stapt!

Een beter zelfbeeld

Het overwinnen van extreme uitdagingen zoals stroomversnellingen, of zelfs een langere afstand peddelen dan de vorige keer, is een manier om een positief zelfbeeld op te bouwen. Uit onderzoek is gebleken dat kajakken leidt tot meer sociale vaardigheden en gevoel van eigenwaarde, evenals een algehele boost van het zelfbeeld.

Bron van vitamine D

De tijd die je buiten doorbrengt heeft een belangrijk voordeel: vitamine D-inname. Deze zogenaamde ‘zonnevitamine’ is een van de moeilijkste vitaminen om uit voedsel te halen, en wordt voornamelijk uit zonlicht gehaald.

Minder stress

Op eigen kracht je boot door het water zien bewegen, een paar uur in de buitenlucht op het water en de blauw-, groen-, grijs- en bruintinten zijn allemaal onderdeel van de ontspannende ervaring van het kajakken. Voor velen is kajakken dan ook zeer stres verlichtend.

Strak bovenlichaam

Bij het kajakken gebruik je vrijwel elke spier in je bovenlichaam. Dit betekent dat jouw bovenlichaam flink wordt getraind en dat je bij regelmatig sporten een strak bovenlichaam aan het bouwen bent.

Enthousiast geraakt om te gaan kajakken? Wacht dan niet langer en schaf je kajakspullen aan. Vergeet ook niet een kajakdrager aan te schaffen zodat je jouw kajak eenvoudig kunt vervoeren met de auto.